Maria Ka Pokaz filmu: „Czarownica” z muzyką na żywo Maria Ka
Pokaz filmu: CZAROWNICA (1922), Häxan
reż. Benjamina Christensena, Dania, Szwecja, 105 min.
z muzyką na żywo MARIA KA sola act
Häxan – opowieść wokół czarownic. Na wskroś współczesna wyprawa w meandry średniowiecza, kobiecej wolności, granic i psychologii. Podejrzenia, zasłuchania. Pytania bez odpowiedzi. Magia i czary muzyczne w wykonaniu Marii Ka. Wieczór wypełni wyjątkowe połączenie głosu i dźwięków, którymi artystka „na żywo” zilustruje wizję reżyserską Benjamina Christensena z 1922 r. To będzie podróż przez gatunki, skojarzenia i niezwykłe fuzje śpiewu, elektroniki i instrumentów klawiszowych, które w sposób wielowymiarowy dopełnią wizualną treść produkcji. W swym najpopularniejszym filmie B. Christensen, łącząc dokument z fabułą, bierze na warsztat średniowieczną wiarę w czarownice i w opętanie kobiet. Ukazując ilustracje z epoki, daje najpierw widzowi wgląd w świat wyobrażeń owych czasów, a następnie, już w scenach sfabularyzowanych, plastycznie przedstawia przekonania o czarownicach. Kobiety podejrzewane o czary pokazuje m.in. w trakcie warzenia miłosnego napoju, przed kontaktem z diabłem czy przy denuncjacji przez współtowarzyszki. W końcu na ekranie ukazują się narzędzia tortur… Dokonując w scenach finałowych skoku we współczesność (odtwórczynie ról czarownic ujawniają się jako beztroskie mieszkanki domu starców), Christensen wiąże średniowieczne zabobony z “nowoczesnymi” chorobami nerwowymi, takimi jak histeria czy kleptomania. Reżyserowi chodzi w tym filmie nie tyle o historyczne fakty, ile raczej o skutki oddziaływania zideologizowanej narracji i przesądów na psychikę jednostki. Mimo tego, a może przez to, film ostro atakują przedstawiciele Kościoła katolickiego za fałszowanie historii. Po realizacji filmu Christensen opuszcza Szwecję i udaje się do Hollywood.
Maria Ka – tekściarka, kompozytorka, wokalistka i pianistka tworząca aktualnie przede wszystkim autorską muzykę jidysz. Trzykrotna laureatka Nagrody Publiczności w brazylijskim konkursie Bubbe Awards. Łączy jidysz z alternatywą, elektroniką, punkiem i elektropopem i w tych estetykach muzycznych się porusza. Włącza kobiece historie i perspektywy do głównej narracji historycznej. Wielokrotnie tworzyła i wykonywała muzykę “na żywo” do filmów niemych, m.in. do La coquille et le clergyman, Häxan, Metropolis, Doktor Mabuse, Generał, Proces o Trzy Miliony, Brzdąc, Tkies Kaf. Koncertowała na największych światowych i polskich festiwalach kultury żydowskiej i nieżydowskiej, m.in. Yiddish New York, Open’er, brazylijski Kleztival, Weimarer Filmsommer, Juedische Woche Leipzig, Warszawa Singera; współpracowała m.in. z Polnisches Institut Berlin, Muzeum POLIN, Muzeum Łazienki Królewskie, the Klezmer Institute, Miastem Gdańsk, Uniwersytetem Gdańskim. Jej muzykę opisywały m.in. ARTE TV, The Times of Israel, The Forward, Tablet, Sveriges Radio. Z wykształcenia psycholożka i judaistka – absolwentka UJ. Wykładowczyni SWPS w Sopocie. https://mariakamusic.com
